vrijdag 13 september 2013

Covenmagie

Ik ben dus heks, en altijd solitair geweest. Ik heb veel kennis opgedaan door te lezen, maar vooral door veel uit te proberen in de praktijk en niet bang te zijn. Sinds twee jaar ongeveer kom ik meer naar buiten met mijn heks-zijn, en voel ik hoe het meer en meer hoe het onderdeel word van alles.
Op het heksenpad ontmoet je veel verschillende mensen, met verschillende opvattingen.
Toen ik opzoek ging naar een coven merkte ik dat heel sterk. Sommige mensen verliezen zichzelf in hun opvattingen, en dan is er geen ruimte meer voor een andere mening, die misschien juist erg verfrissend kan zijn.
Ook is er, helaas, in de hekserij een lage tolerantie naar elkaar in de stromingen onderling. Niet altijd natuurlijk, het is maar net wie je treft. Ik ben eclectisch, en word traditioneel opgeleid. Ik heb bewust gekozen voor deze stromingen, omdat ik vrij wil zijn in mijn eigen keuzes, en in wat goed voelt voor mij, en bij mij past als persoon. Ik kan me niet ontwikkelen als mij word opgelegd welk pantheon ik moet kiezen, of hoe ik stap voor stap een ritueel moet uitvoeren, zonder daar ooit nog vanaf te wijken. Dat ben ik niet. Dan volg ik de regels alleen maar op, en zo zit ik niet in elkaar. Dan zou mijn heksenpad geen zin hebben.
Dat ik die vrijheid wil, betekend niet dat dat ook het juiste is voor anderen. Ik zal nooit neerkijken op een andere stroming, omdat ik alle stromingen die ik maar wil gebruik.
Zo heb ik veel affiniteit met de Keltische stroming, maar ook met de Noordse, Asatru.
Ik ga niet kiezen.
Het lijkt net alsof ik over een scheiding praat, en helaas bestaat die in de hekserij ook, net als in onze "gewone" maatschappij eromheen, en zo zou het niet moeten zijn.
Ik ben in elk geval niet van plan om hem in stand te houden.
In de maatschappij dragen we allemaal een masker. Je zou liegen als je zei dat het niet zo was.

In de plaats waar ik woon zijn twee covens, in de Alexandrian leer (Wicca). De ene coven is afgesplitst van de ander, en ze werken samen en ondersteunen elkaar. Ik ben bij de Hogepriester van deze covens op bezoek geweest om te praten over het eventueel toetreden tot zijn coven. Ik kreeg bij hem en in zijn huis, waar van alles rondwaarde, geen goed gevoel. Toen ik weer naar huis ging om erover na te denken, was ik helemaal leeg en had ik hoofdpijn. Die avond heb ik een mailtje gestuurd dat ik niet toe zou treden. Niet de coven voor mij. En achteraf gezien ook niet de juiste stroming.

Dat is nu ongeveer 1,5 jaar geleden. In de tussentijd ben ik me juist weer meer gaan focussen op mijn solitaire leven als heks. Ik ben veel meer gaan uitproberen, ik heb de basis geleerd over het werken met kruiden en bloesems, en ik heb mijn eerste rituelen uitgevoerd.
Ik zal in een later bericht eens beschrijven hoe mijn eerste rituelen gingen.

Oja, nog iets wat jullie niet weten; ik ben Reiki Master. Op mijn 18de kreeg ik mijn eerste inwijding, en ongeveer drie jaar later ben ik nu dus Master. Ik vind het heel fijn om met de bron energie te werken. Reiki werkt vooral ondersteunend bij helingsprocessen.
Ik heb inmiddels verschillende mensen (en ook mijn hondje Boeddha) in mogen wijden in verschillende graden. Dat is altijd weer erg bijzonder. Over Reiki later ook meer. Wat ik er nu over wil zeggen, is dat ik merk dat de kennis die ik op heb gedaan door met Reiki bezig te zijn, nu erg goed van pas komt in de hekserij.
Ik heb erg veel kennis opgedaan over het beschermen van jezelf en je leefomgeving. En dat is precies waar we het de eerste covenavond over hadden.

Want op maandag 9 september 2013 heb ik zowaar mijn eerste covenavond gehad. We komen een keer per maand een avond samen. We zitten in een kring op de grond op kussens met een dikke kaars in het midden. De eerste drie bijeenkomsten zijn ter kennismaking, en daarna beslis je of je daadwerkelijk toetreed tot de coven. In december is dan ons eerste gezamenlijke groepsritueel; het toewijdingsritueel.
Ik voel me goed bij deze coven. Ons huiswerk is om een maancyclus lang te mediteren, 15 minuten lang. Dat is een fijne opdracht.

Voor nu laat ik het hierbij.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten