donderdag 12 september 2013

Welkom

Aurora is mijn naam. Hekserij de weg van mijn bestaan. Ik ga voor jullie schrijven over mijn leven als heks, met een persoonlijke noot.

Ik ben 22, en ik woon in de omgeving van Den Haag.
Mijn weg op het heksenpad is al lange tijd bezig. Hekserij is verweven met dit leven, maar ook verschillende levens daarvoor.
Ik heb vanuit huis de basis voor hekserij meegekregen. Mijn moeder leerde mij rituelen, en had veel kennis van hekserij en het paranormale. Mijn vader voelt veel en vertelde ons mythen en legenden. De natuur was heel belangrijk in ons gezin. Elke zondag maakten we een middag vullende wandeling in een natuurgebied in de buurt. Ik ben opgegroeid in Overijssel, waar de natuur nog echt en oud is.

Mijn ouders hebben deze basis trouwens onbewust aan me meegegeven. Zij beschouwen zichzelf niet als heksen. Zij staan bewust in het leven. Vroeger gingen we naar de kerk, de Hervormde kerk. Mijn opa van vaderskant was Dominee. En wat voor een.. Daarover later meer.
Mij moeder is van huis uit Katholiek, zij komt uit Duitsland, uit een familie waar het paranormale al vele generaties aanwezig is.

Rond mijn 10de jaar gingen we niet meer naar de kerk, mijn ouders konden zich er niet meer in vinden. Rond diezelfde tijd las ik De Wereld Van Sofie voor het eerst. Een prachtig boek over filosofie en de betekenis van het leven, en dat we ons altijd blijven afvragen of er wel een betekenis is.

In groep 8 zij de meester op een dag dat de kip er het eerst was, omdat er in de Bijbel stond dat God op de zoveelste dag alle dieren schiep. Ik herkende de stelling over de kip en het ei, en zei enthousiast "nee meneer, misschien was het ei er wel eerst!" Meneer trok wit weg, zijn kaakspieren spanden zich en hij verzekerde de hele klas en mij ervan dat dat onzin was, en dat de kip eerst was omdat er in de Bijbel stond dat... Nou goed, dat stukje kennen jullie.

Wat er op dat moment met mij gebeurde was veel diepgaander dan mijn christelijke meester zich ooit voor zal kunnen stellen. Er ging een schok door me heen, en die schok bleef ongeveer een week in mijn buik hangen. Ik was geschokeerd, dat hij niet met mij in discussie had willen gaan. Ik wilde eigenlijk helemaal niet meer naar school. Ik kom uit een gezin waar discussie altijd mogelijk is.

Vanaf die dag verloor ik voorgoed mijn geloof en gevoel bij het christendom en de Bijbel. Ik was zoekende. Ik had nooit een rotsvast geloof gehad in het christendom, ik zag ook wel wat in de evolutie theorie, en bidden vond ik fijn, maar het liefst in de kerk bij een Mariabeeld. Ook voor de evolutietheorie was op school geen plaats. Mijn ouders sloegen zichzelf voor hun hoofd omdat ze mij naar deze school hadden laten gaan. Ik geloof dat ze nog steeds spijt hebben.

Er brak een periode aan waarin ik dagelijks met iedereen die wilde luisteren over ons bestaan en religie sprak. In mijn hoofd ontwikkelde ik God tot een dictator, die mij niet te pakken zou krijgen. Ik was Atheist (korte periode), Ietsist en tenslotte Humanist. Toen ik 14 was en in de tweede klas van de Mavo zat, schreef ik een werkstuk voor Godsdienst, waar ik een 8 voor kreeg. 
Ik had toen meer Boeddhistische gedachten en schreef over de Kosmos, en hoe ik geloofde dag alles een was, en dat alles noemde ik God. Ik schreef ook dat de christelijke God een dictator was. Daar stond deze aantekening bij " hier moet je nog even over nadenken". 

Dat heb ik gedaan. Ik kwam tot de conclusie dat de Bijbel eigenlijk een dictator is, geschreven en aangepast door diverse historische dictators. 

God kan er ook niks aan doen.

Ik kon me niet helemaal vinden in de regel dag je nooit meer boos mag zijn, en  dus maakte het Boeddhistische gedachtengoed plaats voor de Hekserij. 
Toen kwam ik thuis, en toen merkte ik dag mijn hele wezen Hekserij was. Dat mijn opvattingen en interesses en mijn hang naar mijn eigen vrijheid en identiteit allemaal verweven waren met Hekserij. 

Het pad begon eigenlijk al veel eerder, maar toen begroette ik Hekate op het kruispunt en nam ik de weg die zij aanwees, recht vooruit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten